Profilul managerului cu experienta

Administratorii de afaceri din intreaga lume nu sunt deloc diferiti prin varietatea de domenii economice in care isi desfasoara activitatea profesionala ci mai degraba se poate vorbi de diferente semnificative atunci cand ai in vedere abilitatile lor manageriale si aparenta usurinta cu care unii dintre acestia reusesc sa transforme aproape orice afacere intr-una cu adevarat profitabila.
Exista manageri capabili sa identifice personal calificat de inalta tinuta pentru afacerea lor deja infloritoare, dar mai performanti decat acestia sunt aceia care reusesc sa gaseasca oamenii potriviti pentru o afacere cu totul nou si chiar diferita fundamental de tot ceea ce s-a incercat pana atunci in domeniul specific de activitate. Ceea ce ii defineste pe toti insa este dorinta comuna de succes si capacitatea mare de adaptare la un mediu competitiv fie la nivel national fie, de ce nu, la nivel mondial.
Cheia reusitei lor este, asa cum e usor de intuit, capacitatea de a gasi si a atrage personal bine calificat si suficient de motivat profesional incat sa permita construirea unei afaceri solide pe termen lung, indiferent daca este vorba de o intreprindere economica mai veche sau una abia in fasa. Nu este deloc o sarcina usoara, iar calitatile pe care trebuie sa le intruneasca un manager de succes sunt atat de complexe incat nu te mai mira ca acestia sunt totusi atat de putini raportat la necesarul economiei mondiale din zilele noastre.
Atunci cand vine vorba de angajari sau restructurari de personal managerii buni stiu ca primul pas de facut in aceasta directie este apelul la proprii referenti, persoane implicate deja in afacerea pe care o conduc si interesate cu adevarat in recrutarea fortei de munca bine calificate. Intr-o afacere de succes aproape doua treimi din totalul personalului nou angajat sau restructurat este identificat pe aceasta cale simpla si care nu necesita mari costuri suplimentare.
O alta cale de gasire de noi talente profesionale, adica restul de aproximativ o treime dintre noii angajati, este rezultatul unui proces minutios si de durata unde se incearca filtrarea aplicantilor pe baze stiintifice, aici fiind de obicei preferati cei cu experienta medie, dar care dovedesc pasiune si devotament pentru meseria pe care doresc sa o practice. Acestia s-au dovedit a fi deosebit de adaptabili la cerinte profesionale dintre cele mai diverse si un manager de succes stie deja ca si aceasta este o cale foarte sigura prin care iti poti asigura personalul potrivit, dar de data aceasta prin investitii serioase pe termen lung si o politica manageriala foarte bine pusa la punct.
Tinerii absolventi pot fi si acestia o foarte buna sursa de recrutare pentru un angajator cu experienta, dar cu conditia pregatirii lor in detaliu si identificarea lor, daca este posibil, chiar de pe bancile scolii sau imediat dupa absolvire. Doar afacerile mari isi permit deocamdata acest lux insa succesele lor in plan profesional arata clar ca o asemenea cale de recrutare si specializare a fortei de munca merita investigata cu mare atentie si promovata la o scara mult mai larga decat in prezent. Exista deja mari companii economice care colaboreaza strans cu universitati din intrega lume reusind sa negocieze cu acestia o diversificare consistenta a curriculumului academic cu accent pe specializari profesionale care sa le serveasca de minune intereselor lor economice.
Flexibilitatea la nivel managerial este si aceasta una dintre caile de atingere a obiectivelor unui bun administrator lasandu-se in acest fel libertate destul de mare de miscare factorilor de decizie de la nivelele inferioare si acordandu-se incredere deplina acolo unde tu, ca manager general, nu vei putea sa faci o treaba la fel de buna ca aceia implicati in mod direct in munca cu personalul in cauza. De aceea este totusi atat de importanta alegerea cu mare precizie a angajatilor-cheie bine pregatiti profesional pentru ca in lipsa acestora afacerea nu poate avea decat de pierdut.
Este bine de stiut, pentru a evita orice confuzie, faptul ca managerii de succes nu mai pot face in prezent nici o greseala majora care sa poata conduce la falimentul unei afaceri, iar daca aceasta se intampla atunci cu siguranta este vorba de alte cauze si interese si nu de rezultatul unei erori umane. Managerii din zilele noastre sunt foarte bine pregatiti pentru a face fata oricaror amenintari economice si este doar vina patronilor sau a consiliilor de administratie daca se prefera promovarea intr-o astfel de functie a unei persoane mai putin pregatite profesional. Cu rabdare si pricepere orice afacere poate deveni in timp prospera si viabila, dar intotdeauna criteriul profesional trebuie sa primeze inaintea oricaror alte interese.