Despre Prietenie


Primesc in ultima vreme pe adresa de mail tot felul de chestii de pe diverse siteuri de prietenii online de genul ringo sau hi5, de la diversi necunoscuti, cum ca ar vrea cu mine o relatie de prietenie...Acum, daca intrebi de cineva si cel din fata ta il cunoaste pe cel despre care intrebi, iti zice: "A, da, prietenul meu...". Dar prietenia este cu totul si cu totul...altceva.
Acum toti sunt "prieteni". Dar pe cati oameni ti-ai permite sa-i suni la orice ora de zi si mai ales de noapte, in caz de vreo urgenta sau, asa ca ai chef sa vorbesti cu un prieten? Ti-a mai ramas vreun prieten din copilarie? Prietenia inseamna acelasi lucru in copilarie, in adolescenta, la maturitate, la batranete? In sat si la oras, in concediu de odihna si pe mess? E aceeasi stare si pentru barbati si pentru femei? Prietenia dintre o fetita si o pisica sau un baietel si un catelus e aceeasi cu prietenia dintre doi colegi de serviciu? Prietenia dintre un barbat si o femeie e la fel ca si prietenia dintre doi barbati si doua femei? Toti prietenii mei mi-au devenit prieteni fara sa-mi dau seama, cand m-am trezit ca-s prieten cu Tiseanu, Ceashcah, Otzu dupa nenumarate aventuri, antrenamente si competitii sportive de genul: halbere, sticlism, coniac canoe etc; cu Silviu, Moise, Cip, Bibanu dupa ani de viata de liceu; cu Sarpe, Ally, Cucu dupa nenumarate ore de fotbal si de Seven, Narcis sau Boschet, cum v-o placea sa-l numiti (pe Costin il las la o parte pentru ca el imi este nu numai prieten). Nu cred ca poti sa iti propui sa fii prieten cu cineva. Poti sa zici: "cu el as fi un bun prieten", dar cam atat. Prietenia e mai complicata chiar si decat dragostea. N-as numi prietenia "relatie", prietenia este mai mult o stare, un sentiment puternic, foarte foarte liber, care fara starea de libertate n-ar avea nici o valoare, n-ar exista. Nu te imprietenesti ca si cum te-ai indragosti sau ar trebui sa colaborezi cu cineva. Nu trebuie sa fii prieten cu o singura persoana sau cu cat mai multe. Nu trebuie sa declari prietenia la starea civila sau la biserica. Prietenia este o stare foarte veche care nu trebuie insemnata nicaieri decat in inimile celor care o poarta. In general cu prietenia...nu trebuie nimic. Nu poti spune "hai sa fim prieteni" ca si cum ai spune "hai sa ne futem" sau "sa ne iubim" sau "fii sotia mea". "Sa fim prieteni" suna caraghios si ridicol, "sa fim prieteni" e chiar mai indecent decat "sa ne futem". Sa incercam sa ne amintim una dintre primele pilde ale copilariei...aia cu ursul, in care doi copii se plimbau agale prin padure, cand se trezesc fata in fata cu un urs. Unul se impiedica in incercare lui disperata de a fugi, iar celalalt nu incearca sa-l ajute sa se ridice ci fuge de rupe pamantul, iar ursul in loc sa-l manance pe cel lipsit de aparare ii spune ca prietenul adevarat la nevoie se cunoaste si pleaca. Ar fi interesant de stiut cati dintre multii mei prieteni m-ar fi ajutat daca eram eu in locul impiedicatului.
Asadar dragii mei...puteti sa deveniti prietenii mei, dar nu-mi puteti cere sa fim prieteni.